گروه مهندسین هوشمند

طراحی و مجری انواع پروژه های معماری و ساختمانی

گروه مهندسین هوشمند

طراحی و مجری انواع پروژه های معماری و ساختمانی

گروه مهندسین هوشمند

گروه مهندسین هوشمند با سرمایه اصلی خود یعنی جمعی از معماران و متخصصین اجرایی برجسته و با ایده های نو فعالیت خود را آغاز کرد، هدف اصلی ما طراحی و اجرای پروژه های مشتریانمان به حرفه ای ترین روشهای ممکن و روز دنیا و لذا اقتصادی ترین حالت می باشد. گروه ما متشکل از چندین مجموعه طراحی و اجرایی،برای طراحی تخصصی فضاها و تیم های متعدد اجرایی برای پیاده سازی طرح ها است.

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

اهمیت استفاده از نور طبیعی در طراحی داخلی

 اهمیت استفاده از نور طبیعی در طراحی داخلی نور طبیعی در معماری چه کاربردی دارد و چگونه تولید انرژی میکند ؟ انسان های نخستین، از نور به عنوان وسیله ای برای محاسبه ی زمان استفاده میکردند .

مقدمه

نور با روشن کردن سطح اجسام، یک محیط مرئی را ایجاد کرده و با جمع شدن سایه در پشت اجسام به آنها عمق می دهد. اجسام تنها در مرزهای روشنایی و تاریکی، معنا پیدا می کنند و شکل خود را نشان می دهند. انسان های نخستین، از نور به عنوان وسیله ای برای محاسبه ی زمان استفاده میکردند.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی، نورپردازی مصنوعی در زندگی بشر نقش به سزایی ایفا میکند. ولی این نور پردازی مقدار زیادی انسان را از نور طبیعی غافل کرده است. نور طبیعی را می توان به فضای داخلی معماری هدایت کرد به طوری که به فضا عمق بخشیده و آن را تعریف میکند.

استفاده ی موثر از انرژی نور طبیعی

موثرترین روش استفاده از نور خورشید، تامین روشنایی داخلی با نور طبیعی است. اگر برای تامین روشنایی، فقط از نور مصنوعی استفاده کرد به میزان بیشتری انرژی الکتریکی برای هر متر مربع نیاز است و میزان بیشتری گرما تولید می کند. میتوان در طراحی از نور طبیعی برای تامین نور داخلی مورد نیاز بهره جست و در عین حال باید به حرارت نامطلوب حاصل از نور طبیعی نیز توجه داشت.

ایده ی ارتباط میان سایه و نور طبیعی به صورت هدایت شده به درون فضای معماری، به شکل های جدیدی امکان پذیر است. به عنوان مثال نور شکن های بزرگ پیش ساخته از بتن، که رنزوپیانو در مجموعه ی منیل در هوستون تگزاس استفاده کرد، نمونه ی زیبا از این اشکال تازه را به نمایش میگذارد.

نمونه ی دیگر، مرکز طراحی در لینز استرالیا، کار توماس هرتزوگ که از سیستمی استفاده شده است که قابلیت انعکاس و خنثی سازی نور طبیعی را دارد.

اهمیت استفاده از نور طبیعی در طراحی داخلی

یکی دیگر از متریال هایی که معماری را تحت تاثیر خود قرار داده شیشه است. اگر چه کاربرد این ماده ی ساختمانی در دهه های 50 و 60 قرن بیستم باعث بروز مشکلاتی شد اما هنوز هم شیشه یکی از مصالح تضمین شده با کارایی خیلی خوب در معماری است.

جیمز کارپنتر، معمار و طراح شیشه و نور نیویورک، از شیشه دیاکرومیک برای ایجاد تأثیرات نوری استفاده کرده است. شیشه الکتروکرومیک، دستاورد جالبی است که از طریق افزودن خواص متحرک به یک ماده ثابت به دست آمده است. شیشه ی الکتروکرومیک، با استفاده از جریان الکتریکی به مدت چند ثانیه می تواند به یک سطح کدر تغییر یابد.

ایده ی دیوار چند لایه ی تمام متحرک را، که مثل آفتاب پرست قادر به واکنش نسبت به محیط باشد، مایک دیویس از شرکت ریچارد راجرز دنبال کرد. مایک دیویس یک شخصیت پیشرو در کشف زمینه های جدید در تکنولوژی شیشه است.

دیوار مجوف و قابل تهویه (ventilated cavity wall) جداره ی خارجی ساختمان لویدز لندن، در عین کارایی حرارتی بالا، نمونه دیگری است که نور طبیعی تلطیف شده را به شکل بهینه در اختیار فضاهای داخلی قرار می دهد.

اهمیت استفاده از نور طبیعی در طراحی داخلی

کاربرد گاز یا مایعات بین جداره های شیشه

یکی از زمینه های مناسب برای مطالعه و تحقیق، بررسی امکان کاربرد گازها، مایعات و حتی اجسام یا مواد ارگانیک است که می توان آنها را بین دو جداره ی شیشه یا به نحوی که به خود شیشه شکل دهند، استفاده کرد. به همان صورتی که در جام های شیشه در ساختمان لویدز لندن به کار رفته است.

هنر استفاده از نور طبیعی برای ایجاد تأثیرات نمایشی، هنوز هم یکی از موضوعات مورد توجه در معماری است. در این زمینه فناوری های جدید، امکانات جدیدی را پیش روی گذاشته اند.

ساختمان رایشتاگ برلین، محل مجلس جدید آلمان، که توسط نورمن فاستر و شرکاء اجرا شد. ایده ی مبتکرانه این پروژه یک گنبد در بخش بالایی ساختمان است ، که جایگاه بازدید کنندگان میباشد، نور طبیعی را به واسطه ی صدها آینه ی تشکیل دهنده ی قیف میانی، به بخش زیرین ساختمان یعنی مجلس منعکس می کند.

اهمیت استفاده از نور طبیعی در طراحی داخلی

باتری های خورشیدی:

نور یکی از انرژی های تجدید پذیر است. امروزه روش های جدیدی از جمله (باتری خورشیدی) برای تبدیل این انرژی به جریان برق در دسترس است. فیزیک دانی به نام هنری بکرل کشف کرد که هنگام برخورد نور به ترکیبی از مواد حاوی سیلیکون، ولتاژ الکتریکی تولید می شود . این کشف، انقلابی در ایجاد نظریه امکان تولید انرژی الکتریکی از نور طبیعی در فرآیندی شبیه به فتوسنتز انجامید .

با به کار گیری لایه های بسیار کم ضخامت از سیلیکون روی صفحاتی مثل شیشه یا صفحات فلزی، می توان به شکل های متفاوتی از باتری های خورشیدی دست یافت .کاربرد باتری خورشیدی در ساختمان، توجه معماران سراسر جهان را به خود جلب کرده است. در بسیاری از پروژه های موفق شناخته شده از صفحات باتری خورشیدی به عنوان قسمتی از سیستم پوشش یا نمای ساختمان استفاده شده. استفاده از این مصالح جدید که ملزومات خود را به خصوص از نظر زاویه ی جهت اقتضا می کند، به مسئله ی طراحی ساختمان بدل شده است.

غرفه ی طراحی شده ی نیکلاس گریم

غرفه ی طراحی شده ی نیکلاس گریم شاو از سلول های باتری خورشیدی روی جمع کننده های سقفی با شکل های زیبا استفاده شد و علاوه بر سایه اندازی، نقش تامین نیروی لازم برای پمپاژ آب خنک کننده ی نمای ساختمان را بر عهده دارند.

از آنجا که تولید سلول های باتری خورشیدی کم است، هزینه ی تولید آن بالاست. در صورتی که تقاضا برای تولید این محصول افزایش پیدا کند، قیمت آن به میزان محسوس کاهش می یابد. بسیاری از دولت ها در حال حاضر سوبسید هایی را برای افزایش میزان تولید این محصول در نظر گرفته اند. در سال 1990 در آلمان برنامه ی هزار سقف طرح ریزی شد. در ژاپن نیز در سال 1995 برنامه ی مشابهی تحت عنوان هفتاد هزار سقف طرح ریزی شد.

اهمیت استفاده از نور طبیعی در طراحی داخلی

امکان کار گذاشتن ورقه های سلول های باتری خورشیدی بین دو ورقه شیشه، کاربرد جالب دیگری دارد که در آن بخشی از صفحه می تواند به عنوان وسیله ای برای ایجاد سایه عمل کند و اجازه ی عبور نور از شکاف مابین سلول ها را فراهم سازد .

دفتر نورمن فاستر و شرکا با همکاری نوربرت کایرز، اولین نمونه پرده های پوشیده شده از باتری خورشیدی را ارائه میدهد . این پرده ها در ساختمان های قدیمی می تواند به عنوان شاترهای قابل تغییر یا پرده های کرکره ای متحرک کاربرد داشته باشد . کلیه قطعات سایه انداز به عنوان محلی برای نصب سلول های خورشیدی ایده آل هستند . چرا که ضمن قرار گیری در مقابل خورشید می توانند با تغییر مسیر نور در طول روز، جهت خود را تغییر دهند . برای این کار سیستم های کنترل کننده ی پیچیده با استفاده از کامپیوتر لازم است تا میزان استفاده از نور خورشید، سایه اندازی لازم و جمع آوری انرژی را اولویت بندی کند .

اهمیت استفاده از نور طبیعی در طراحی داخلی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی